Biegunka podróżnych – co jeść i pić?

biegunka na wakacjach

Biegunka podróżnych to jedna z najczęstszych chorób, jakie dotykają osoby, które zdecydowały się na wakacyjny wyjazd. Najczęściej występuje w wyniku infekcji przewodu pokarmowego, która jest efektem różnych patogenów, jak wirusy czy bakterie. Jednym słowem, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, które wywołują biegunkę w okresie urlopowym występują w wyniku zaburzenia mikrobioty jelitowej. Sprawdź, jak szybko poradzić sobie z dolegliwościami, które skutecznie mogą zakłócić Twój wakacyjny wypoczynek. 

 

Przyczyny biegunki podróżnych

Szacuje się, że nawet 70% podróżnych jest narażonych na biegunkę. Najczęściej jest ona wywołana przez bakterię Escherichia coli, rzadziej przez Shigella czy Salmonella. Bakterie, które wywołują biegunkę podróżnych, najczęściej przenoszone są tzw. drogą brudnych rąk lub przez skażoną wodę albo jedzenie. Właśnie dlatego szczególnie w krajach rozwijających się należy zachować szczególną ostrożność. Jedną z metod zapobiegania zaburzeń żołądkowo-jelitowych jest dieta eliminacyjna. Co jeść na wakacjach, aby uniknąć biegunki? Sprawdź koniecznie. 

 

Jak objawia się biegunka podróżnych?

Pierwsze objawy biegunki podróżnych mogą wystąpić już kilka dni po przyjeździe na urlop. Pojawiają się nagle i najczęściej od razu są dosyć silne. Objawy biegunki podróżnych to:

  • wodniste stolce oddawane co najmniej kilka razy w ciągu doby. W kale można zauważyć domieszkę śluzu lub krwi,
  • ból brzucha, 
  • nudności i wymioty, 
  • wzdęcia, 
  • brak apetytu, 
  • gorączka, ogólne osłabienie organizmu. 

Jak przebiega leczenie biegunki podróżnych?

Podstawą jest nawadnianie organizmu, dlatego zaleca się przyjmowanie elektrolitów. Płyny najlepiej pić często, ale w małych ilościach, aby nie wzmagać wymiotów. Nie mniej ważna jest dieta eliminacyjna. Co jeść w przypadku biegunki podróżnych? Przede wszystkim:

  • produkty bogate w skrobię, 
  • lekkie zupy z kaszą, ziemniakami lub makaronem. 

Z diety wykluczyć należy:

  • produkty z wysoką zawartością błonnika, 
  • surowe owoce oraz warzywa, 
  • produkty kwaśne, 
  • dania ciężkostrawne, 
  • potrawy tłuste, 
  • produkty przetworzone. 

 

Czy da się zapobiec biegunce podróżnych?

Chociaż biegunka podróżnych najczęściej ustępuje samoistnie po kilku dniach, to jednak zaburzenia mikrobioty jelitowej mogą doprowadzić do przykrych następstw, w tym wystąpienia zespołu jelita drażliwego. Zapobieganie wystąpieniu biegunki podróżnych jest też istotne, aby móc spędzić wakacje przy zachowaniu optymalnego komfortu. Do walizki spakuj apteczkę, a w niej probiotyki oraz elektrolity. Dbaj o higienę rąk, nie spożywaj surowych owoców ani warzyw, nie pij wody z nieznanego źródła. 

Najważniejsza jest profilaktyka, lepiej zapobiegać, aniżeli leczyć. Jeśli na wakacyjnym urlopie w odległym zakątku świata dopadła Cię biegunka podróżnych, po powrocie koniecznie wykonaj badanie analizujące mikrobiotę jelitową. KyberKompakt Pro to nieinwazyjne badanie, które pozwoli zdiagnozować albo wykluczyć dysbiozę jelitową.

Podobne wpisy

probiotyki ranking 2024

Ranking probiotyków dla dzieci – przegląd 2024

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.