Dieta FODMAP – zwalcz SIBO

fodmap

SIBO to coraz częściej diagnozowany zespół przerostu bakteryjnego w jelicie cienkim. Niestety, wywołuje przykre i trudne do zwalczenia w leczeniu doraźnym objawy, takie jak bóle brzucha, biegunki bądź zaparcia, wzdęcia, migrenowe bóle głowy, ciągle uczucie zmęczenia. SIBO może być mylony z zespołem jelita nadwrażliwego, dlatego konieczna jest jego profesjonalna diagnostyka. Tylko w ten sposób udaje się wdrożyć skuteczne leczenie. Dokuczliwe objawy SIBO udaje się zwalczyć indywidualnie dobraną dietą, za tę najlepszą uznaje się dietę FODMAP. Poznaj jej specyfikę, aby móc cieszyć się pełnym zdrowiem. 

 

Co to jest FODMAP?

 

Aby zrozumieć działanie diety FODMAP, warto najpierw poznać jej znaczenie. Tym samym:

  • F – Fermentable, 
  • O – Oligosaccharides, 
  • D – Disaccharides, 
  • M – Monosaccharides, 
  • A – And, 
  • P – Polyols. 

W dosłownym tłumaczeniu, to fermentujące oligo, di oraz monosacharydy i poliole, czyli krótkołańcuchowe węglowodany, charakteryzujące się wolnym wchłanianiem i szybką fermentacją. Do takich produktów zalicza się przede wszystkim: 

  • owoce, miód, słodycze i inne produkty bogate we fruktozę, 
  • produkty mleczne i wszystkie, które zawierają laktozę, 
  • pszenica, cebula, czosnek i wszelkie fruktany, 
  • rośliny strączkowe, inaczej galaktany, 
  • ksylitol, erytrytol i inne poliole. 

Dieta FODMAP zakłada eliminację takich produktów z diety albo ich mocne ograniczenie. Udowodniono, że produkty z tych grup w przypadku występowania SIBO mogą jeszcze bardziej wzmagać dolegliwości. Wszystko dlatego, że trafiają one do jelit w formie niezmienionej, przyczyniają się do zwiększania wchłaniania wody w jelicie cienkim, jego rozciąganiu, czego efektem są bóle brzucha oraz biegunki. Takie węglowodany są fermentowane przez bakterie, a ich nadmierna liczebność w jelicie cienkim prowadzi do wzmożonego procesu fermentacji, a wraz z nim występowania wzdęć czy gazów. 

 

Etapy diety FODMAP 

 

Dobrze skomponowana dieta FODMAP zakłada odpowiednio zbilansowany jadłospis, bogaty w białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne i oczywiście błonnik. Aby skutecznie pozbyć się SIBO, należy wdrożyć 3 konkretne etapy diety, przy czym ten ostatni jest już bezterminowy i powinien na stałe zmienić nawyki żywieniowe. 

 

1 etap – eliminacja. Dieta eliminacyjna trwa od 2 do 6 tygodni i polega na całkowitym wykluczeniu produktów FODMAP, takich jak warzywa strączkowe, kapustne, jabłka, śliwki, nabiał, gluten czy orzechy. 

2 etap – stopniowe wdrażanie do diety produktów, które w 1 etapie zostały całkowicie wykluczone. Ten etap może trwać od 8 do nawet 12 tygodni. Zasada jest prosta, ale wymaga ogromnej dyscypliny. Każdy wcześniej wyeliminowany produkt należy wdrażać średnio co 3 dni, dzięki czemu podczas testowania udaje się zaobserwować reakcję organizmu na dany produkt spożywczy. 

3 etap – dostosowanie stałej diety. Ten etap trwale zmienia nawyki żywieniowe. W codziennej jadłospisie powinny być uwzględnione jedynie te produkty, które po stopniowym wdrażaniu nie wywołały dokuczliwych dolegliwości. Te, które powodowały objawy najlepiej całkowicie odrzucić. 

 

Pamiętaj, że dobra dieta na SIBO powinna być zawsze wdrażana i nadzorowana przez profesjonalnego dietetyka. Samodzielne próby niwelowania objawów przerostu bakterii w jelicie cienkim może doprowadzić do niedoborów, anemii oraz braku skuteczności stosowania FODMAP.

Podobne wpisy

układ odpornościowy

Stymulacja układu odpornościowego

antybiotyki

Konsekwencje stosowania leków na mikrobiotę

Dieta wspierająca zdrowie od środka

dermatoza

Mikrobiota jelit a choroby skórne 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *