Dieta na urlopie — utrzymanie zdrowych nawyków żywieniowych

dieta na wczasach

Nietrudno stracić kontrolę w jedzeniu na urlopie. Przeszkodą może być nie tylko dostęp do własnej kuchni czy brak czasu i ochoty na samodzielne przyrządzanie posiłków. Wakacyjne destynacje kuszą kalorycznymi rarytasami. Lody, gofry, lokalne przysmaki, wszystko to sprawia, że codzienne  żywienie może zostać zaburzone, a my wracamy z wypoczynku z dodatkowym bagażem w postaci kilku nadmiernych kilogramów. Okazuje się jednak, że dieta na urlopie nie musi być niezdrowa, a utrzymanie zdrowych nawyków żywieniowych wcale nie jest takie trudne. W utrzymaniu wagi pomaga również aktywność fizyczna, która na wakacjach najczęściej jest wzmożona. Sprawdź, co jeść na urlopie.

 

Urlop od diety czy dieta na urlopie?

Lato jest idealnym momentem na wdrożenie zdrowej diety. To właśnie ta pora roku jest bogata w pełne wartości odżywczych owoce i warzywa sezonowe, dzięki którym z łatwością udaje się wdrożyć niskokaloryczny i witaminowy jadłospis. Z drugiej strony wakacyjny urlop jest pełen pokus. To czas, w którym uciekamy od obowiązków i rutyny, również tej, która dotyczy nawyków żywieniowych. 

Okazuje się, że nie jest łatwo zdrowo odżywiać się podczas letniego wypoczynku, ale jak najbardziej jest to możliwe. Wystarczy, że zachowasz podstawy wypracowanych nawyków żywieniowych. Jeśli połączysz je z aktywnością fizyczną i nierzadko mniejszym apetytem, który jest spowodowany chociażby upałami, jest duża szansa, że podczas wakacji nie przytyjesz. Jak to zrobić? Oto kilka wskazówek:

  • jedz często, ale mniejsze porcje, 
  • spożywaj posiłki regularnie, o stałych porach, 
  • pamiętaj, że najważniejsze jest śniadanie, które daje energię na cały dzień, 
  • wybieraj dania pełne sezonowych warzyw i owoców
  • zamiast dań smażonych, wybieraj te grillowane, 
  • korzystaj z produktów lokalnych, wakacyjne destynacje obfitują często w zdrowe ryby i owoce morza, 
  • nie zapominaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu
  • wybieraj produkty bogate w błonnik, który reguluje perystaltykę jelit

 

Wypracuj „złoty środek”

Restrykcje żywieniowe na wakacjach mogą być męczące i zakłócić wypoczynek. Z drugiej strony całkowite porzucenie zdrowych nawyków w zakresie jedzenia może prowadzić do problemów żołądkowych, które również popsują Twój urlop. 

Najlepszą metodą jest umiar i ograniczenie, ale jednak pozwolenie sobie na nieco przyjemności. Jeśli masz ochotę na lody, wybieraj owocowe sorbety, a dzień zakończ lekką kolacją w postaci sałatki. 

Przed wyjazdem poznaj lokalną kuchnię kierunku, który wybierasz na wakacyjny urlop. Zawsze warto spróbować tradycyjnych specjałów i całkiem nowych smaków. Weź też pod uwagę pewne restrykcje, np. w niektórych krajach nie zaleca się picia nieprzegotowanej wody z kranu ani spożywania surowych warzyw czy owoców. Do walizki spakuj probiotyki, które uchronią Cię przed problemami jelitowymi.

Podobne wpisy

Dieta wegetariańska i SIBO

Dieta wegetariańska w SIBO – czy to możliwe?

dieta i probiotykoterapia w pcos

Dieta i probiotykoterapia w PCOS

mikrobiota a choroby kardiologiczne

Mikrobiota jelitowa a choroby kardiologiczne

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

2 thoughts on “Dieta na urlopie — utrzymanie zdrowych nawyków żywieniowych”

  1. Naprawdę dobrze napisane. Wielu osobom wydaje się, że posiadają rzetelną wiedzę na poruszany przez siebie temat, ale zazwyczaj tak nie jest. Stąd też moje zaskoczenie. Czuję, że chyba powinienem podziękować za Twoją pracę. Koniecznie będę polecał to miejsce i regularnie wpadał, żeby przejrzeć nowe posty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.