Jak stres wpływa na mikrobiotę jelitową?

przewlekły stres

Czy wiesz, że stres jest jednym z czynników, które wpływają na funkcjonowanie całego organizmu? Jest fizjologiczną reakcją i odpowiedzią na zagrożenie. Warto jednak wiedzieć, że ten przewlekły wywołuje nie tylko napadowe bóle brzucha i głowy czy problemy z koncentracją, ale ma ogromny wpływ na działanie całego układu pokarmowego, przede wszystkim jelit. Udowodniono, że duży poziom stresu zaburza równowagę mikrobioty jelitowej. 

 

Mikrobiota jelitowa a ośrodkowy układ nerwowy

 

Skład mikrobioty jelitowej jest różnorodny i wpływa na niego wiele różnych czynników, w tym stres. Właśnie on może prowadzić do tzw. dysbiozy jelitowej, przede wszystkim do zmniejszenia liczebności prozdrowotnych mikroorganizmów, w tym z gatunku Lactobacillus i nadmiernej ilości tych patogennych. 

Jak to się dzieje, że stres niekorzystnie wpływa na mikrobiotę jelitową poprzez ośrodkowy układ nerwowy? Właśnie on jest przyczyną wydzielania nadmiernej ilości mucyny, która prowadzi do zwiększonej ruchowości jelit i większej przepuszczalności jelit. W efekcie, toksyny i bakterie mogą przenikać do krwiobiegu i wywoływać stany zapalne w całym organizmie. 

 

Stres, który zaburza równowagę mikrobioty jelitowej:

  • osłabia odporność całego organizmu, 
  • obniża nastrój, koncentrację uwagi i zaburza procesy pamięci, 
  • wywołuje problemy żołądkowo-jelitowe

 

Dysbioza jelitowa wpływa na ośrodkowy układ nerwowy, nie tylko wywołując obniżenie samopoczucia. W skrajnych przypadkach stres może mieć poważniejsze konsekwencje, tak stany depresyjne, zaburzenia lękowe, a nawet choroby psychiczne. 

 

Jak ograniczyć nadmiar stresu i zadbać o równowagę mikrobioty jelitowej?

 

Aby móc potwierdzić wpływ stresu na mikrobiotę jelitową, w pierwszej kolejności należy wykonać badania, dzięki którym możliwa jest analiza jej stanu. To między innymi KyberBiom, badanie w pełni bezpieczne dla organizmu, nieinwazyjne i optymalnie skuteczne. Na podstawie wyników udaje się ocenić stan mikrobioty jelitowej, a w razie dysbiozy jelitowej wdrożyć właściwą kurację. 

Specjaliści sugerują przede wszystkim indywidualnie dobraną probiotykoterapię, która uzupełnia niedobory pożytecznych mikroorganizmów i eliminuje nadmiar tych patogennych. Pamiętaj jednak, że równowaga mikrobioty jelitowej nie jest stała, dlatego musisz zmienić swój styl życia i kontrolować jej skład regularnie. 

Udowodniono, że z przewlekłym stresem borykają się przede wszystkim osoby aktywne zawodowo, wykształcone, mieszkające w dużych miastach. 

Nie musisz od razu rzucać pracy, postaraj się jednak ukochać swoje wnętrze. Dbaj o odpowiednią dawkę odpoczynku i odprężenia, wdrażaj aktywność fizyczną, poświęć czas na realizację pasji, stosuj zdrową, zbilansowaną dietę. O ile to możliwe, zmień warunki codziennego funkcjonowania na te mniej stresogenne. Dzisiaj coraz więcej osób wybiera pracę zdalną oraz mieszkanie na przedmieściach, zamiast w centrum aglomeracji miejskich. Zadbaj o swoje zdrowie i to nie tylko to psychiczne, stres może być przyczyną różnych, groźnych dla życia chorób 

 

Podobne wpisy

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

odrobaczanie dzieci

Profilaktyczne odrobaczanie dzieci i dorosłych — TAK czy NIE?

probiotyki

Probiotyki wspierające zdrowie układu pokarmowego

mikrobiota jelitowa

Lekarz ds. mikrobioty jelitowej — diagnostyka i opieka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.