Jak wesprzeć wątrobę – dieta i probiotykoterapia

praca wątroby

Jak dbać o wątrobę? Wątroba jest jednym z głównych narządów w ludzkim organizmie. Ten organ wykazuje wyjątkowe właściwości, ponieważ jest zdolny do samoregeneracji. Ponieważ, takie zdolności są jednak ograniczone, warto pracę wątroby dodatkowo wspierać. To ważne, uwzględniając chociażby jej podstawową funkcję. Wątroba bierze udział w procesie wydalania toksyn z organizmu, ma więc stały kontakt z niekorzystnymi dla organizmu człowieka substancjami.

 

Co szkodzi wątrobie?

Istotna w profilaktyce prozdrowotnej w przypadku dbania o wątrobę jest dieta i nawyki żywieniowe. Okazuje się, że zły wpływ na ten organ mają:

  • alkohol, 
  • dania typu fast food, 
  • potrawy smażone i tłuste, 
  • produkty z wysoką zawartością konserwantów, 
  • słodycze. 

Medycy wskazują również wiele chorób, które mogą mieć negatywny wpływ na prawidłową pracę wątroby. To między innymi:

  • otyłość, 
  • cukrzyca. 

Szczególną uwagę należy zwrócić na destrukcyjny wpływ leków na wątrobę. Jednym z tych, który niszczy ten organ, jest paracetamol. 

 

Jak rozpoznać problemy z wątrobą?

Ponieważ wątroba nie jest unerwiona, nie boli. Nie oznacza to jednak, że nie może dać znać o problemie zdrowotnym, jaki wystąpił. Zaburzenia jej pracy mogą wywołać powiększenie objętości tego organu, czego konsekwencją będzie ucisk wątroby na inne tkanki. Choroby związane z wątrobą mogą dawać również inne, charakterystyczne objawy, na przykład:

  • wzdęcia, 
  • brak apetytu, 
  • nudności, 
  • ból po prawej stronie podbrzusza, 
  • żółtaczka. 

Dieta, która regeneruje wątrobę

Dieta wątrobowa, to dieta lekkostrawna i właśnie taki jadłospis powinniśmy stosować każdego dnia, nie tylko w celu regeneracji wątroby. Najlepiej stosować działania profilaktyczne i zapobiegające występowaniu zaburzeń pracy tego organu. Najlepsza dieta na wątrobę, to dieta eliminacyjna, która:

  • wyklucza spożywanie dań smażonych na rzecz tych gotowanych i duszonych, 
  • wyklucza jedzenie produktów tłustych, 
  • wyklucza sięganie po produkty wysoko przetworzone, z dużą zawartością konserwantów. 

Osoby, które mają problemy z pracą wątroby, powinny w swojej diecie ograniczyć podaż błonnika, za to uwzględnić większą ilość produktów z wysoką zawartością białka. Warto zwracać uwagę na produkty ekologiczne, świeże, sezonowe, które są pozbawione szkodliwych substancji. 

Dieta wątrobowa może być wspierana naturalnymi suplementami. Świetnie sprawdzają się zioła, na przykład ostropest plamisty, który neutralizuje toksyny i wspiera proces ich usuwania z organizmu. Na pracę wątroby korzystnie działa również wyciąg z karczocha oraz mniszek lekarski. 

 

Najlepsze probiotyki na wątrobę

Probiotykoterapia zawsze powinna być dobrana wedle indywidualnych potrzeb pacjenta oraz zaburzeń, które dzięki probiotykom mają zostać zwalczone. Okazuje się, że wątroba może wiele zyskać. Udowodniono, że probiotyki mają pozytywny wpływ nie tylko na mikrobiotę jelitową, ale również na pracę tego organu. 

Bakterie probiotyczne Lactobacillus rhamnosus GG, właśnie one mają między innymi chronić wątrobę przed szkodliwym działaniem leków, na przykład paracetamolu. Udowodniono również, że probiotyki mają korzystny wpływ w formie leczenia uzupełniającego chorób, takich jak niealkoholowe stłuszczenie wątroby, alkoholowa choroba wątroby czy encefalopatia wątrobowa. 

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

odrobaczanie dzieci

Profilaktyczne odrobaczanie dzieci i dorosłych — TAK czy NIE?

2 thoughts on “Jak wesprzeć wątrobę – dieta i probiotykoterapia”

  1. Dieta wysokotluszczowa niskoweglowodanowa z eliminacja cukru, wycofuje wszelkie problemy watrobowe w ciagu kilku tygodni…

    1. Diety wysokotłuszczowe nie są zalecane w przypadku problemów z wątrobą. Oczywiście jeżeli mamy do czynienia z działaniem prewencyjnym, wprowadzenie do jadłospisu większej ilości tłuszczu, ale pochodzącego ze źródeł roślinnych może okazać się korzystne. Jednak pamiętajmy, że wprowadzenie drastycznych zmian w żywieniu- mała ilość węglowodanów, duża tłuszczu zawsze powinna być skonsultowana z dietetykiem, gdyż nie każde zalecenia dietetyczne jest odpowiednie dla wszystkich ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.