Lato na talerzu — owoce i warzywa sezonowe

sezonowe warzywa

Chociaż dostęp do owoców i warzyw mamy przez cały rok, to właśnie latem warto korzystać z dobrodziejstwa natury. Na naszych talerzach powinny znaleźć się przede wszystkim produkty sezonowe, właśnie one zawierają najwięcej wartościowych składników, w tym witamin i składników mineralnych, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Jakie warzywa i owoce warto kupować w porze letniej na bazarach i targowiskach? Sprawdź, które produkty będą najlepszym wyborem. 

 

Świeże owoce i warzywa na TAK 

Dlaczego latem warzywa i owoce są doskonałym wyborem? Ponieważ są świeże i to ich największy atut. Pochodzą z lokalnych upraw, bez problemu udaje się znaleźć te ekologiczne, które nie zawierają konserwantów ani pestycydów. Nie wymagają długiego przechowywania, nie tracą swoich prozdrowotnych właściwości, nie wymagają między innymi mrożenia. Są źródłem witamin i składników mineralnych, a do tego wybornie smakują. Co więcej, warzywa i owoce sezonowe, które są nabywane w typowym dla ich zbiorów okresie, wyróżniają się również o wiele niższą ceną. Dzięki temu można kumulować ich zapasy i robić na przykład zdrowe weki na zimę. 

Kalendarz warzyw i owoców sezonowych 

Poznaj kalendarz sezonowości warzyw i owoców, aby zaplanować zdrowe posiłki na każdy, letni dzień. Jakie owoce i warzywa sezonowe pojawiają się w poszczególnych miesiącach lata, od czerwca do września? Sprawdź już teraz. 

 

Sezonowe warzywa i owoce w czerwcu 

Warzywa:

  • młode ziemniaki, 
  • młoda marchew, 
  • ogórki gruntowe, 
  • bób, 
  • cukinia, 
  • groszek, 
  • szpinak,
  • czosnek niedźwiedzi. 

Owoce:

  • truskawki, 
  • morele, 
  • wiśnie, 
  • czereśnie, 
  • porzeczki, 
  • borówki,
  • czarny bez. 

 

Warzywa i owoce sezonowe w lipcu

Warzywa:

  • kukurydza, 
  • kalarepa, 
  • szczaw, 
  • rzodkiewka, 
  • groszek, 
  • bób, 
  • cukinia, 
  • fasolka szparagowa. 

Owoce:

  • jabłka, 
  • gruszki, 
  • brzoskwinie, 
  • jeżyny, 
  • maliny, 
  • agrest. 

 

Warzywa i owoce sezonowe w sierpniu 

Warzywa:

  • fasola, 
  • koper włoski, 
  • kalarepa, 
  • kukurydza, 
  • pomidory. 

Owoce:

  • maliny, 
  • śliwki, 
  • gruszki, 
  • jeżyny, 
  • brzoskwinie, 
  • nektarynki, 
  • arbuz. 

 

Pamiętaj, aby wybierać sezonowe warzywa i owoce uwzględniając nie tylko własne preferencje smakowe czy upodobania kulinarne, ale również problemy zdrowotne jak np. alergie pokarmowe. Często diagnozowaną jest alergia na truskawki. 

Sezonowe warzywa i owoce w kuchni 

Wiele sezonowych warzyw można zajadać w surowej postaci. Świetnie sprawdzają się jako składniki lekkich sałatek. Z powodzeniem można przyrządzać z nich również dania gotowane, duszone czy pieczone. Doskonałym przykładem jest uwielbiana cukinia, którą można wykorzystywać w kuchni na wiele sposobów, pyszna jest między innymi w wersji grillowanej. 

Owoce sezonowe sprawdzają się jako delikates i świeża forma deserów, ale z powodzeniem nadają się też jako dodatek do ciast. Z owoców przyrządza się orzeźwiające kompoty i tzw. bomby witaminowe w postaci zblendowanych koktajli.

Wykorzystaj sezonowe warzywa i owoce na śniadanie, obiad, deser i kolację i naładuj swój organizm solidną dawką witamin na cały rok.

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

probiotyki

Probiotyki wspierające zdrowie układu pokarmowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.