Mikrobiota jelitowa a mocne kości

mikrobiota a kości

Wapń, magnez oraz fosfor to podstawowe budulce układu kostnego. Te składniki mineralne dostarczane są do organizmu wraz z pożywieniem. Właśnie dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiedniej diety każdego dnia. Co więcej, udowodniono, że na stan kości ogromny wpływ ma mikrobiota jelitowa. Jej skład nie tylko wpływa na funkcjonowanie układu szkieletowego, ale może zapobiegać również różnego rodzaju schorzeniom, w tym osteoporozy. 

 

Przetwory mleczne, które pozytywnie wpływają na stan kości 

Nabiał jest istotnym elementem codziennej diety. Mleko jest cennym źródłem białka, składników mineralnych, takich jak wapń, magnez i fosfor oraz witamin z grupy B, A oraz D. Szczególnie korzystne, biorąc pod uwagę równowagę mikrobioty jelitowej, która wpływa na stan kości, jest spożywanie fermentowanych produktów mlecznych, na przykład w formie maślanek, kefirów czy jogurtów. To one zawierają liczne szczepy bakterii probiotycznych z rodzaju Lactobacillus. Okazuje się, że ich odpowiednia obecność wpływa również na wchłanianie wapnia, które ma znaczenie dla metabolizmu kości. 

 

Mikrobiota jelitowa a kruchość kości

Ostatnie badania naukowe wskazują, że stymulując stan mikrobioty jelitowej można zapobiegać osteoporozie i kruchości kości. Czy wiesz, że osteoporoza jest diagnozowana u blisko 30% kobiet po 50. roku życia? To powszechny problem medyczny, który wiąże się z częstym łamaniem kości. 

Badania dowiodły, że pacjenci, u których rozpoznano osteoporozę mieli zmieniony stan mikrobioty jelitowej. Występowała u nich nadmierna ilość bakterii odpowiadających za produkcję prozapalnych cytokin. Są one również odpowiedzialne za niszczenie kości. W mikrobiocie jelitowej osób z osteoporozą rozpoznaną również niedobór bakterii, które są odpowiedzialne za produkcję krótkołańcuchowego kwasu tłuszczowego SCFA o właściwościach przeciwzapalnych. Mikrobiota jelita tych pacjentów była również uboga w bakterie z rodzaju Bifidobacterium, które wspierają wchłanianie wapnia. 

Dieta na mocne kości

Co należy uwzględnić w codziennym jadłospisie, żeby wzmocnić swoje kości? Przede wszystkim:

  • produkty bogate w wapń, jak niskotłuszczowy nabiał, rośliny strączkowe, warzywa liściaste, ryby, takie jak łosoś i makrela, 
  • produkty z dużą zawartością witaminy D, w tym tłuste ryby, jak makrela i sardynki, 
  • produkty bogate w magnez, na przykład gorzka czekolada, orzechy, kasze.

Unikać warto produktów z wysoką zawartością soli. Ten składnik prowadzi do nadmiernego wydalania wapnia wraz z moczem. 

 

Zbadaj mikrobiotę jelitową 

Aby dokonać analizy mikrobioty jelitowej i w razie zaburzeń jej równowagi podjąć odpowiednio dopasowaną dietę lub suplementację probiotykami, warto wykonać nieinwazyjne badanie KyberKompakt Pro.

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

odrobaczanie dzieci

Profilaktyczne odrobaczanie dzieci i dorosłych — TAK czy NIE?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.