Mikrobiota jelitowa a praca mózgu 

oś jelita mózg

Najnowsze badania naukowe dowodzą, że stan mikrobioty jelitowej ma ogromny wpływ nie tylko na funkcjonowanie układu pokarmowego, ale całego organizmu. Okazuje się, że mikrobiota jelitowa reguluje również pracę mózgu, przez co może warunkować stan psychiczny, samopoczucie, a nawet wpływać na codzienne zachowanie. Odgrywa ważną rolę, biorąc pod uwagę stany lękowe oraz depresyjne. 

 

Jak mikrobiota jelitowa działa na pracę mózgu? 

 

Mikrobiotę jelitową tworzy zespół mikroorganizmów. Wśród nich wyróżnia się takie, które wydzielają związki przekształcone w neuroprzekaźniki, jak tryptofan czy kinurenina. Właśnie one modelują pracę mózgu, docierając do niego wraz z krwią. Znaczenie mają również bakterie bytujące w jelitach, które mają bezpośredni wpływ na układ nerwowy. 

Kiedy stan mikrobioty jelitowej zostaje zaburzony, a więc potwierdzona zostanie dysbioza jelitowa z przewagą patologicznych bakterii, wywoływany zostaje stan zapalny, dochodzi również do rozszczelnienia bariery jelitowej. Właśnie w ten sposób dochodzi do licznych zaburzeń w ramach funkcjonowania całego organizmu. Co więcej, bakterie przyczyniają się także do wydzielania serotoniny, czyli tzw. hormonu szczęścia w zbyt małej ilości. To z kolei może być przyczyną obniżonego samopoczucia, a nawet stanów depresyjnych. 

 

Stres a mikrobiota jelitowa

 

Mówi się, że jelita to nasz drugi mózg. Co ciekawe, tak samo, jak mikrobiota jelitowa może wpływać na działanie mózgu, znaczącą rolę w kształtowaniu jej składu mają czynniki z zakresu układu nerwowego. Udowodniono, że to przewlekły stres może mieć znaczenie, uwzględniając jej skład oraz dysfunkcje. 

 

Z jakimi zaburzeniami neuropsychiatrycznymi ma związek mikrobiota jelitowa?

 

Dlaczego tak ważne jest dbanie i kontrolowanie stanu mikrobioty jelitowej? Naukowcy podkreślają, że brak jej równowagi może doprowadzić do wywołania groźnych dla funkcjonowania człowieka chorób, tzw. zaburzeń neuropsychiatrycznych. Zalicza się do nich między  innymi:

  • depresja, 
  • zaburzenia lękowe, 
  • zaburzenia autystyczne, 
  • Alzheimer, 
  • Parkinson, 
  • anoreksja, 
  • ADHD.

 

Dieta, która korzystnie wpływa na pracę mózgu

 

Probiotyki są jednym z najważniejszych środków, jakie stosuje się w ramach walki z zaburzeniami mikrobioty jelitowej. Jej stan udaje się zachować w równowadze, uwzględniając indywidualnie dopasowaną, optymalnie zbilansowaną dietę. Aby zadbać o sprawnie działającą oś mózgowo-jelitową, w codziennym jadłospisie warto stosować:

  • dietę z wysoką zawartością błonnika pokarmowego (warzywa strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, nasiona, pestki, ryby i owoce morza), 
  • dietę z dużą zawartością produktów mlecznych fermentowanych (jogurty, kefiry, maślanki), 
  • dietę uwzględniającą dużą ilość kiszonek (ogórki kiszone, kapusta kiszona, inne kiszone warzywa). 

Najlepiej odrzucić za to tzw. dietę zachodnią, która zakłada spożywanie produktów wysoko przetworzonych, tzw. fast food, smażonych, słodyczy, gazowanych napojów, z dodatkiem substancji chemicznych i konserwujących.

Podobne wpisy

Dieta wegetariańska i SIBO

Dieta wegetariańska w SIBO – czy to możliwe?

dieta i probiotykoterapia w pcos

Dieta i probiotykoterapia w PCOS

mikrobiota a choroby kardiologiczne

Mikrobiota jelitowa a choroby kardiologiczne

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.