Refluks żołądkowy — czy dieta pomoże?

refluks żołądkowy

Refluks żołądkowy to schorzenie, które wiąże się z zarzucaniem treści żołądkowej do przełyku. Objawy refluksu pojawiają się najczęściej wtedy, kiedy pacjent przyjmuje pozycję leżącą, przy pochylaniu się albo po zjedzeniu ciężkostrawnych, tłustych potraw. Do najczęstszych objawów refluksu zalicza się zgaga oraz uczucie pieczenia w okolicy mostka. Jedną z form niwelowania dolegliwości związanych z refluksem żołądka jest zmiana nawyków żywieniowych. Sprawdź, jaka dieta ma dobroczynny wpływ, biorąc pod uwagę zwalczanie tej przypadłości. 

Zdrowe nawyki żywieniowe, czyli jakie?

Okazuje się, że dieta na refluks jest jednym ze sposobów zwalczania tej przykrej dolegliwości. Dietetycy podkreślają, że istotny jest nie tylko skład codziennego jadłospisu, ale również zdrowe nawyki żywieniowe i konkretne zasady, dzięki którym objawy refluksu mogą być skutecznie łagodzone. Pacjenci, u których występuje refluks żołądkowy, powinni przede wszystkim:

  • wyeliminować z menu produkty, które zwiększają wydzielanie soków żołądkowych, 
  • jeść często, ale mniejsze porcje, 
  • jeść regularnie, 
  • unikać spędzania czasu w pozycji leżącej zaraz po spożyciu posiłku, 
  • ostatni posiłek należy jeść 3-4 godziny przed snem, 
  • wyeliminować z diety słodycze, alkohol, ostre przyprawy, kawę, dania typu fast food, potrawy tłuste, 
  • zwalczyć nałóg tytoniowy. Palenie papierosów wzmaga objawy refluksu. 

Refluks żołądkowy — co jeść?

Podstawą diety na refluks jest eliminacja produktów ciężkostrawnych i tłustych. Z jadłospisu powinno wykluczyć się między innymi:

  • tłuste mięso i ryby, 
  • tłuste wędliny,
  • tłusty nabiał, jak sery żółte, sery pleśniowe, śmietana, masło. 

 

A które produkty należy uwzględnić w codziennym jadłospisie? To na przykład:

  • chude mięso drobiowe, 
  • kasze, 
  • gotowane warzywa, 
  • chudy nabiał. 

Zaleca się, aby posiłki były przyrządzane na parze, gotowane, ewentualnie duszone. Odradza się spożywania dań smażonych czy grillowanych. Uwagę warto też zwrócić na owoce — osoby borykające się z refluksem żołądka powinny wybierać owoce mało kwaśne, jak banan czy melon. 

 

Dieta o niskiej kwasowości na refluks

Dietetycy rekomendują dietę dedykowaną pacjentom, u których zdiagnozowano refluks żołądka. Jej podstawą jest unikanie spożywania produktów, których pH jest niższe niż 5. Codzienne menu zawsze warto wzbogacać również ziołami. Okazy dobrodziejstwa natury, które są szczególnie zalecane przy refluksie to na przykład: 

  • oregano, 
  • cynamon, 
  • bazylia, 
  • koperek, 
  • majeranek, 
  • liść laurowy. 

Unikać należy zaś mięty, kminku, pieprzu, kurkumy czy tymianku. 

 

Jeśli odczuwasz objawy refluksu żołądkowego, zanim wdrożysz odpowiednią dietę na refluks, najpierw zwróć się do specjalisty w celu zdiagnozowania problemu. Łagodzenie objawów refluksu nie jest wystarczające, aby poskromić przyczynę tego schorzenia. Być może refluks wynika z zaburzeń mikrobioty jelitowej i to o jej równowagę należy zawalczyć w pierwszej kolejności.

Podobne wpisy

Dieta wegetariańska i SIBO

Dieta wegetariańska w SIBO – czy to możliwe?

dieta i probiotykoterapia w pcos

Dieta i probiotykoterapia w PCOS

mikrobiota a choroby kardiologiczne

Mikrobiota jelitowa a choroby kardiologiczne

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.