Stres a układ odpornościowy

uklad pokarmowy

Ciągłe przeziębienia, przewlekłe zmiany skórne, stany zapalne, to tylko niektóre destrukcyjne zaburzenia organizmu, które mogą być wywoływane przez stres. Okazuje się, że ten długotrwały i nasilony ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania całego organizmu, przede wszystkim wpływa na układ immunologiczny. Pamiętaj, że w skrajnych przypadkach przyczynia się nie tylko do występowania różnego rodzaju chorób, ale także zmiany zachowania, jak obniżenie samopoczucia, a nawet stany depresyjne. O tym, jak czynniki stresogenne negatywnie wpływają na ciało i układ odpornościowy, piszemy poniżej. 

 

Destrukcyjny wpływ stresu na organizm 

Udowodniono, że stres może działać pozytywnie, ponieważ w niewielkiej ilości mobilizuje do aktywności i usprawnia szybką reakcję, natomiast w zbyt dużej dawce, szczególnie jeśli występuje przewlekle ma niestety negatywne skutki. Chociaż stres jest naturalną reakcją organizmu, to ten nadmierny powoduje powiększenie się kory nadnerczy, hormonu, który odpowiedzialny jest właśnie za poziom stresu. Pod wpływem stresu znacząco zmniejsza się także liczba komórek odpornościowych we krwi, czego wynikiem jest obniżona bariera w ramach ochrony organizmu przed chorobami. 

Czy wiesz, że stres może przyczyniać się nie tylko do występowania licznych infekcji, w tym przeziębień, ale ma również związek z chorobami alergicznymi? Coraz częściej badaniom polega również związek pomiędzy stresem a stanem mikrobioty jelitowej

 

Jak stres działa na układ pokarmowy?

Co ciekawe, reakcja stresowa spowalnia trawienie i wchłanianie pokarmu w przewodzie pokarmowym. Żołądek wydziela większą ilość kwasów trawiennych, które mają negatywny wpływ na błonę śluzową, co powoduje skurcze jelit, bóle brzucha oraz biegunkę. 

Zaburzeniu ulega również mikrobiota jelitowa. Pod wpływem stresu osłabieniu ulega bariera ochronna ścian jelit, przez którą do organizmu przedostają się patogenne bakterie, a te są przyczyną występowania licznych stanów zapalnych i chorób. Sam stres obniża również ilość korzystnych bakterii Lactobacillus i zwiększa liczebność tych patogennych. Dysbioza jelitowa źle wpływa na ośrodkowy układ nerwowy, w skrajnych przypadkach może być bezpośrednią przyczyną stanów depresyjnych, lękowych i poważnych chorób psychicznych. 

 

Jak obniżyć poziom stresu?

Aby wzmocnić odporność organizmu, konieczne jest obniżenie poziomu stresu oraz niwelowanie czynników stresogennych podczas codziennego funkcjonowania. Problemy z nadmiarem stresu mają przede wszystkim osoby aktywne zawodowo, żyjące w dużych miastach. Najnowsze badania wykazują, że czynniki stresogenne to również szkoła oraz problemy z rówieśnikami w przypadku dzieci i młodzieży, traumy związane z utratą bliskiej osoby, ale również wszystkie czynniki w ramach codziennego funkcjonowania, z którymi człowiek radzi sobie indywidualnie. W ramach zwalczania stresu zaleca się regularne ćwiczenia relaksacyjne, świetnie sprawdza się medytacja oraz joga. W ramach profesjonalnego zwalczania nadmiernego stresu pomocna okazuje się psychoterapia z uwzględnieniem dopasowanej terapii farmakologicznej. 

Podobne wpisy

witamina d3 - kompendium wiedzy

Słońce w pigułce – wszystko, co musisz wiedzieć o witaminie D3

dysbioza jelitowa

Dysbioza jelitowa – co to jest i jakie badania wykonać?

probiotyki enterol

Poznaj jeden z najczęściej stosowanych probiotyków – Saccharomyces boulardii

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.