Woda a prawidłowe trawienie 

woda na trawienie

Czy wiesz, że masa ciała każdego z nas składa się aż z 60% z wody? To właśnie ona wpływa na funkcjonowanie całego naszego organizmu. Czy ważna jest jedynie ilość wypijanej każdego dnia wody, a może znaczenie ma również jej skład? Sprawdź, jak woda wpływa na układ trawienny i jaką funkcję odgrywa dla całego układu pokarmowego. 

 

Czym jest trawienie?

Nawet 10% światowej populacji zmaga się z nieprawidłową pracą jelit, w tym z zaburzeniami trawienia, które nierzadko dają przykre dolegliwości. Zaparcia, bóle brzucha, a w przewlekłym stadium nawet otyłość czy anemia, właśnie tak mogą objawiać się problemy z nieprawidłowo działającym układem trawiennym. 

Układ trawienny odpowiada za rozkład, a następnie wchłanianie składników odżywczych i przekazywanie ich do innych komórek całego organizmu. Dzięki temu nasze organy mogą działać prawidłowo. W procesie trawienia udział biorą enzymy trawienne, a zasadniczą rolę odgrywają w tym przypadku jelita. To dlatego główną uwagę należy skupić właśnie na ich pracy. 

 

Woda — codzienne spożycie 

Średnia ilość zalecanego spożycia wody, to 8-10 szklanek każdego dnia. Przyjęto, że każdy z nas codziennie powinien wypijać około 2 litry wody. Najlepiej zapotrzebowanie na płyny wyliczyć, uwzględniając własną masę ciała. Eksperci podają, że na każdy kilogram wagi powinno wypijać się 30 ml wody. Pod uwagę należy wziąć również warunki atmosferyczne, latem zapotrzebowanie na spożywanie wody wzrasta. 

 

Czy jakość wody ma znaczenie?

Osoby, które borykają się z zaburzeniami trawienia, powinny sięgać po wodę z konkretnym składem. Okazuje się, że krystalicznie czysta woda może zawierać moc dobroczynnych składników odżywczych, które będą w korzystny sposób oddziaływać na pracę całego układu pokarmowego. Tym samym, na problemy trawienne najlepsza jest woda:

  • bogata w wodorowęglany. Ten składnik normuje pH pomiędzy przełykiem a żołądkiem i neutralizuje kwasy żołądkowe, 
  • z wysoką zawartością siarczanów. Mają działanie przeczyszczające, korzystnie wpływają na perystaltykę jelit i poprawiają stan błony śluzowej jelit, 
  • z dużym stężeniem magnezu, który jest niezbędny w procesie trawienia, 
  • z dużą dawką wapnia. Wapń bierze udział w rozkładaniu składników odżywczych. 

 

Najlepsze sposoby na picie wody

Powinniśmy nie tylko spożywać odpowiednią ilość wody każdego dnia oraz wybierać wodę z dobrym składem. Dla procesów trawienia i prawidłowej pracy jelit znaczenie ma również sposób jej dostarczania. Poznaj kilka wskazówek w zakresie picia wody, aby zwalczyć zaburzenia trawienne i móc cieszyć się dobrym zdrowiem oraz samopoczuciem już od rana. 

  • Najlepsza temperatura spożywanej wody to ta pokojowa. Zbyt zimna woda chociaż orzeźwia, to zwęża naczynia krwionośne, co utrudnia wchłanianie wartościowych składników, 
  • wodę należy wypijać powoli, najlepiej w pozycji siedzącej, 
  • warto odrzucić wody smakowe i wszystkie z dodatkiem sztucznych składników. 

 

Pamiętaj, że nie tylko samo picie wody wpływa na procesy trawienne. Jeśli wciąż borykasz się z dolegliwościami, które utrudniają Ci codzienne funkcjonowanie, zgłoś się do specjalisty w celu wykonania profesjonalnej diagnostyki problemu. 

 

 

Podobne wpisy

Dieta wegetariańska i SIBO

Dieta wegetariańska w SIBO – czy to możliwe?

dieta i probiotykoterapia w pcos

Dieta i probiotykoterapia w PCOS

mikrobiota a choroby kardiologiczne

Mikrobiota jelitowa a choroby kardiologiczne

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.