Jaką dietę stosować w trądziku?

dieta na trądzik

Czy wiesz, że trądzik uznawany jest za najczęściej występującą chorobę skórną? Ze zmianami tego rodzaju boryka się ponad 9% światowej populacji. Okazuje się, że leczenie trądziku powinno przebiegać nie tylko doraźnie, poprzez stosowanie dedykowanych maści, kremów i innych kosmetyków, ale również od wewnątrz. Oprócz farmakoterapii doskonałe efekty przynosi odpowiednia dieta. Jak odżywiać się, aby minimalizować ryzyko wystąpienia trądzikowych stanów zapalnych skóry? Co jeść, aby zwalczać wykwity skórne? Dowiedz się, jak powinno przebiegać leczenie trądziku dietą. 

 

Co to jest trądzik?

Trądzik to przewlekła choroba gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Najczęściej zmiany skórne pojawiają się na twarzy, dekolcie oraz na plecach. Z trądzikiem z reguły boryka się młodzież w okresie dojrzewania, chociaż choroba ta może pojawiać się również u osób dorosłych. 

Przyczyny występowania trądziku są różne, dlatego też rozpoznaje się wiele odmian tej choroby skóry. Winą obarcza się nadmierną produkcję łoju, kolonizację bakterii w gruczołach łojowych czy reakcję zapalną. Zmiany trądzikowe mogą być reakcją na składniki pokarmowe. Okazuje się, że to, co jemy, ma ogromny wpływ na łagodzenie albo zaostrzenie choroby trądzikowej. To dlatego odżywianie w przypadku występowania trądziku jest tak istotne. 

 

Dieta na trądzik

Nie istnieje jedna, uniwersalna dieta, która skutecznie zwalcza trądzik. Odżywianie musi być dopasowane, biorąc pod uwagę preferencje żywieniowe pacjenta, ale również reakcje jego organizmu na poszczególne produkty spożywcze. Dietetycy podkreślają jednak, że osoby, które zmagają się z trądzikiem, powinny zwrócić szczególną uwagę na produkty, takie jak:

  • Mleko i produkty mleczne. Trądzik może być reakcją na białko mleka krowiego. Warto ograniczyć jego spożywanie albo całkowicie wykluczyć z codziennego jadłospisu. 
  • Pokarmy bogate w węglowodany, o wysokim indeksie glikemicznym. Unikać warto spożywania produktów o wysokiej zawartości cukrów prostych. Wykluczyć należy słodycze, ale też białe pieczywo. Lepiej zastąpić je tym pełnoziarnistym. 
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Korzystnie na niwelowanie zmian trądzikowych wpływają wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 oraz omega-6. Znajdziesz je w tłustych rybach, orzechach czy olejach roślinnych.

Korzystny wpływ na stan cery mają produkty bogate w błonnik oraz cynk. Warto zwrócić również uwagę na odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, który wpływa korzystnie na stan skóry. Zmiany skórne mogą się zaostrzać po spożyciu słonych przekąsek czy ostrych przypraw. Niekorzystnie działają również produkty wysoko przetworzone, pełne konserwantów i sztucznych składników. Dieta osób borykających się z trądzikiem powinna być bogata w produkty naturalne, ekologiczne, sezonowe. 

Ponieważ dieta na trądzik musi być dopasowana indywidualnie, najlepiej skonsultować jadłospis z dietetykiem. Dobrą praktyką jest także wykonanie badań, na przykład tych w kierunku alergii pokarmowej czy analizy mikrobioty jelitowej, aby poznać przyczynę występowania zmian skórnych.

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

odrobaczanie dzieci

Profilaktyczne odrobaczanie dzieci i dorosłych — TAK czy NIE?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.