Moje dziecko nie chce jeść warzyw! Co robić?

dziecko je warzywa

Czy wiesz, że w Polsce nawet 30% dzieci nie je każdego dnia owoców ani warzyw? Wprowadzenie nawyków żywieniowych, które uwzględniają tego rodzaju produkty spożywcze, jest konieczne, od dawna bowiem wiadomo, że to właśnie dobrodziejstwo natury jest pełne cennych wartości odżywczych. W warzywach znajduje się moc witamin i składników mineralnych , to one wpływają na budowanie odporności dziecka i prawidłową pracę jelit. Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw? Jak przemycić warzywa w codziennej diecie malucha? Czy da się zastąpić warzywa innymi, równie wartościowymi produktami? Poznaj nasze wskazówki. 

 

Dlaczego dziecko nie chce jeść warzyw?

Okazuje się, że 100% dzieci je za mało warzyw i nie zawsze wynika to z ich preferencji żywieniowych. Fakt, że maluchy lepiej przyswajają potrawy słodkie i tłuste, niż te kwaśne, nie oznacza to jednak, że nie można zmienić ich nawyków żywieniowych

Poznaj najczęstsze przyczyny odmawiania spożywania warzyw przez dziecko:

  • dziecko czuje obrzydzenie przed konsystencją gotowanych warzyw, 
  • dziecko nie czuje potrzeby wprowadzania różnorodności potraw, 
  • dziecko je tak, jak rodzice. Jeśli Ty spożywasz za mało warzyw, nic dziwnego, że i maluch odmawia ich jedzenia, 
  • to Ty rezygnujesz z kolejnych prób serwowania nielubianych warzyw, 
  • dziecko czuje zbyt dużą presję. Namawianie do spożywania warzyw może przynieść wręcz odwrotny skutek. 

 

Jak zachęcić dziecko do spożywania warzyw?

Wykorzystaj sprawdzone sposoby na przemycanie zdrowych warzyw w codziennej diecie dziecka. Przekonaj się, że zmiana jadłospisu wcale nie jest trudna i już niedługo Twoja pociecha będzie uwielbiać zdrowe posiłki. Oto nasze wskazówki:

  • serwuj warzywa w atrakcyjnej formie. Świetnie sprawdzają się na przykład frytki z batatów czy selera, 
  • doprawiaj warzywa smakiem, który jest przez dziecko akceptowane. Czy wiesz, że warzywa możesz podawać również w formie deserów? Świetnym przykładem jest ciasto marchewkowe, 
  • przemycaj porcję warzyw w przyswajalnej formie. Komponuj soki, koktajle albo zupy kremy. Możesz też przyrządzać kotlety warzywne, dzięki czemu dziecko nawet nie zauważy, że zajada porcję zdrowych warzyw,
  • bierz pod uwagę preferencje dziecka. Jeśli nie lubi warzyw w formie gotowanej, może będzie tolerować te surowe?
  • zadbaj o różnorodność. Warto, żeby każdego dnia na talerzu znalazły się inne warzywa. 

Chociaż podejmowanie kolejnych prób jest zalecane, to nigdy nie należy zmuszać dziecka do jedzenia warzyw. Niezbyt dobrym pomysłem jest też karanie za niezjedzenie warzywa czy nagradzanie za jego spożycie. Zwróć uwagę na sygnały, które daje maluch. Być może nie chce jadać warzyw, ponieważ po niektórych boli go brzuszek, ma wzdęcia lub gazy. Obserwuj również reakcję po spożyciu warzyw, ponieważ na niektóre dziecko może być uczulone. 

Akceptacja nowych smaków czy konsystencji posiłków nie zawsze przychodzi szybko. Nierzadko należy uzbroić się w cierpliwość, aby odpowiednio rozszerzyć dietę dziecka. Zawsze bierz też pod uwagę zaburzenie, jakim może być wybiórczość pokarmowa. Wszelkie problemy z jedzeniem dobrze jest konsultować z dietetykiem. 

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

probiotyki

Probiotyki wspierające zdrowie układu pokarmowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.