Oś jelita- skóra – co warto wiedzieć o tym połączeniu? 

skóra a mikrobiota

Czy wiesz, że skóra stanowi nawet 10% masy ciała i jest jednym z najważniejszych organów naszego organizmu? Okazuje się, że bardzo często zapominamy o utrzymywaniu jej w odpowiedniej kondycji. Co więcej, skóra niejednokrotnie daje sygnały zaburzeń zdrowotnych, w tym tych, które pojawiają się w ramach funkcjonowania jelit. Świąd, wysypka, stany zapalne czy przebarwienia, właśnie takie mogą być oznaki dysbiozy jelitowej, czyli sytuacji, w której stan mikrobioty jelitowej nie działa w równowadze. 

 

Oś jelita — skóra, czyli sygnały, które powinny zwrócić uwagę

 

To właśnie w jelitach bytuje największa liczba bakterii, które mają wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Jeśli występuje zwiększona liczba tych patogennych albo zbyt mała ilość tych pożytecznych, można mówić o dysbiozie jelitowej. Bakterie bytują również na skórze, dlatego właśnie jelita i skóra są najważniejszymi czynnikami, jakie mają znaczenie dla zdrowia oraz odporności. Jeśli dochodzi do zaburzeń, obrona przed negatywnymi czynnikami nie jest wystarczająca, czego wynikiem są różnego rodzaju schorzenia. 

 

Jelita niejednokrotnie dają o sobie znać właśnie za pośrednictwem skóry. Organizm szybko chce pozbyć się niekorzystnych czynników, a wydalanie w najprostszej postaci odbywa się właśnie przez skórę. Wszelkie wykwity skórne, zmiany trądzikowe, stany zapalne, zaczerwienienia, plamy, przebarwienia, łuszczenie skóry, a nawet nadmierna suchość, powinny zwrócić uwagę. Okazuje się, że doraźnie stosowane maści czy kremy nie poradzą sobie z problemem, jeśli ten kryje się w jelitach.  

 

Dieta — klucz do sukcesu dla relacji oś jelita — skóra

 

Aby zachować stan mikrobioty jelitowej, każdy z nas powinien stosować zbilansowaną, pełną wartości odżywczych dietę. Jeśli borykasz się z problemami skórnymi różnego rodzaju i nie radzisz sobie z ich zwalczeniem albo te wracają krótko po zakończonej kuracji, warto przeprowadzić badania analizujące stan mikrobioty jelitowej. Przykładem szczegółowego badania na obecność rodzaju i ilości bakterii w jelitach jest KyberKompakt Pro. Dopiero wtedy udaje się wesprzeć mikrobiotę jelitową i zlikwidować jej zaburzenia. Indywidualnie dobrane probiotyki stanowią podstawę takiej terapii. 

Nie da się jednak ukryć, że na stan mikrobioty jelitowej wpływ ma również codzienny sposób odżywiania. Jeśli chcesz uniknąć problemów skórnych, które są efektem zaburzeń funkcjonowania jelit, stosuj dobre nawyki żywieniowe. Przede wszystkim:

  • uwzględniaj w swojej diecie produkty o wysokiej zawartości błonnika, 
  • nawadniaj organizm odpowiednią ilością płynów (to minimum 2 litry na dobę), 
  • unikaj potraw kalorycznych, ciężkostrawnych i tych, które podrażniają jelita, jak dania z wysoką zawartością cukru czy ostrych przypraw. 

 

Dokładnie przeżuwaj każdy kęs, nie jedz szybko. Do tego uprawiaj aktywność fizyczną, dotleniaj organizm, zadbaj o odpowiednie odprężenie każdego dnia i minimalizuj codzienny poziom stresu. Ciekawostką jest to, że już prawie 100 lat temu odkryto związek pomiędzy wysokim stężeniem kortyzolu, czyli hormonu stresu a stanem skóry. Przewlekły stres zmienia stan mikrobioty jelitowej, co modyfikuje barierę skóry i przyczynia się do nieprawidłowości w zakresie jej funkcjonowania. Udowodniono także, że dysbioza jelit ma znaczenie dla występowania oraz leczenia objawów atopowego zapalenia skóry. 

Podobne wpisy

nietolerancja histaminy

Nietolerancja histaminy – jak postępować z dietą i probiotykami?

probiotyki enterol

Poznaj jeden z najczęściej stosowanych probiotyków – Saccharomyces boulardii

naturalne probiotyki

Jak wybrać odpowiedni probiotyk?

ranking psychobiotykow

Ranking psychobiotyków- co wybrać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.